Staten tjener på lavere afgifter på biler

Det lyder egentligt selvmodsigende, at staten kan tjene flere penge, eftersom afgifterne på biler i 2015 blev sat ned fra 180 % til 150 %, men det er nu engang, hvad der er sket. I første halvår af 2016 fik statskassen glæde af hele 1,3 mia. mere end i første halvår af 2015 – tallene er altså ganske tydelige.

Det er i forhold til de solgte biler i første halvår ca. 3.000 kr. mere pr. bil. Det bliver derfor spændende at se, om denne stigning også ville kunne ses, når andet halvår af 2016 er både afsluttet og opgjort, især da der traditionelt bliver købt flere dyrere biler i sidste halvår end i første. Om det alene er på grund af et ændret forbrugsmønster hos bilejerne, er for tidligt at sige noget om endnu, men det er bestemt en af de årsager til stigningen i statens indtjening, der bør indgå i overvejelserne.

Der bliver købt større biler

Det er dog tydeligt, at de biler, der er blevet købt i første halvår af 2016, er større biler. Det kan både ses af de biler, der bliver indregistreret, men også af, at der netop kommer flere afgiftskroner ind pr. bil. Om det skyldes de sænkede afgifter, der får flere til at købe en større bil, end de ellers ville have haft råd til, eller om de alligevel ville have købt en større bil, er endnu for tidligt at spå om.

En anden faktor kan være, at mange har flere penge mellem hænderne, end de havde for nogle år tilbage, og at disse penge går til en større bil frem for de små og dermed også billigere modeller, der blev solgt rigtig mange af i 2012 og 2013.

Andre fordele ved de lave afgifter

At staten får flere penge ind på en sænkelse af afgifter, er dog ikke den eneste fordel ved lavere afgifter på biler. Flere vil få råd til at købe en nyere bil og vil derfor også gøre det. Nyere biler har en bedre benzinøkonomi eller er hybrider eller elbiler. Det er bedre for miljøet med biler, der enten slet ikke bruger brændstof, eller som kan køre utroligt langt på en liter i modsætning til en ældre bil. På andre områder forurener nyere biler heller ikke på samme måde som de ældre.

Der er også sket rigtig meget med sikkerheden i biler, og med en ny eller nyere bil er sikkerheden også bedre end i ældre modeller. Er uheldet ude, er det bedre, at det sker i en bil, der er mere sikker, så liv og førlighed ikke er så udsat, som det er i en ældre bil. Det kan komme til at have en stor betydning i forhold til antallet af døde og kvæstede ved trafikuheld, hvilket set fra et samfundssynspunkt er en fantastisk fordel, der virkelig er til at tage at føle på.

Læs mere om gevinsterne ved at sænke registreringafgiften her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *