Pilotprojekt skal få bilister til at undgå myldretiden

Nye skilte er dukket op langs de danske motorveje, og de har et særligt budskab til landets mange kørende pendlere. Med smileys og anbefalinger om køretidspunkter uden for myldretiden, har Vejdirektoratet igangsat et pilotprojekt, der skal undersøge, hvordan man får bilisterne til at undgå de lange køer i morgentimerne. Der er tale om et projekt af fire ugers varighed, hvor det vil vise sig, hvor fleksible de daglige pendlere er, når det gælder kørselstidspunkter. Projektet blev lanceret fredag d. 4. november på seks udvalgte strækninger i byerne Aalborg, Roskilde, Kalundborg, Fredericia og Esbjerg, og løber efter sigende frem til start december 2016.

Undgå trængsel i morgentimerne

Resultaterne af Vejdirektoratets pilotprojekt er helt og aldeles afhængige af pendlerne og deres velvilje til at ændre adfærd for derved at undgå de endeløse bilkøer. Skiltene giver i disse dage vejledning om, hvordan den værste myldertidstrafik afhjælpes om morgenen, hvor budskabet lyder, at bilisterne enten bør kør lidt før eller lidt senere, end de plejer. Skiltene på de seks valgte teststrækninger er naturligvis tilpasset efter, hvordan myldertiden forholder sig (hvornår den er værst) i de respektive områder. De udvalgte strækninger har netop det til fælles, at trængslen begrænser sig til myldertiden i morgentimerne.

Problemets kerne er lige nøjagtigt, at rigtig mange mennesker kører både til og fra arbejde nogenlunde samtidigt. ”På flere vejstrækninger opstår der korte køer, fordi rigtig mange kører samtidig særligt om morgenen og om eftermiddagen. Det vil vi gerne forsøge at løsne op for, så alle kan komme lidt hurtigere frem. Derfor undersøger vi, om nye skilte kan få de bilister – som har mulighed for det – til at køre lidt tidligere eller senere, end de plejer ” udtaler trafikdirektør i Vejdirektoratet, Niels Tørsløv om baggrunden for projektet.

Kan man få bilister til at ændre adfærd?

Det kræver i sagens natur velvilje af en vis størrelse, hvis projektet skal have nogen reel effekt. Det er Vejdirektoratets forhåbning, at skiltene med de klare anbefalinger til fordelagtige kørselstidspunkter kan ændre bilisternes vaner, så der ikke i samme omfang opstår kødannelse og trængsel på vejene. ”Vi har lagt en del arbejde i at designe og teste de nye skilte. Men nu skal de bestå deres prøve på vejene. Vi vil i de næste tre uger holde øje med, hvorvidt de nye skilte hjælper med at fordele trafikken bedre”, lyder det fra Tørsløv. Pilotprojektet inkluderer udover skiltene også en række testbilister, der på de udvalgte strækninger overvåges og interviewes om deres oplevelse af de nye tiltag. Nogle af testbilisterne er endda blevet udstyret med aktivitetsarmbånd, som måler deres fysiske reaktion, når de holder i kø.

Spørgsmålet er, om det i det hele taget er muligt at få det arbejdende pendlerfolk til at bryde kørselsvaner, der i sidste ende betyder ændrede arbejdstider. Det er 31 procent af bilisterne ifølge Vejdirektoratets meningsmåling faktisk villige til. Hvis det betyder kortere rejsetid, vil 31 procent af pendlerne i de udvalgte områder altså gerne ændre deres afrejsetidspunkt. Det tyder således på, at der er reel mulighed for at løsne op for den største morgentrængsel.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *