Lynk & Co – Volvos nye halvsøster

Det af mange elskede, svenske bilmærke, Volvo, blev i 2010 solgt af Ford til det kinesiske Geely Automobile. Det nye ejerskab har i år affødt et nyt bilmærke, som lader sig inspirere blandt andet af Volvos mange erfaringer med blandt andet teknologien og sikkerheden. Lynk & Co, som det nye bilmærke bliver navngivet, vil dermed komme til at arve en del af de gener, som vi i forvejen kender fra Volvo.

Den kinesiske koncern har hovedsageligt haft mærker som Emgrand, Gleagle og Shanghai Maple i deres produkt portefølje, men nu skal et nyt brand altså tilføjes. Således har de kinesiske ejere sprøjtet mange milliarder ind i udviklingen af Lynk & Co, som angiveligt også skulle komme på det danske bilmarked. Det er dog endnu ikke sikkert eller konkret, hvordan salget af mærket vil foregå.

Modellerne, som Lynk & Co har udviklet indtil videre har udviklet, hedder 01 og op til 05. Det første af disse modeller hedder naturligvis 01, og den er blevet testet af flere medier. Fælles for dem alle er, at de er blevet rapporterer som værende gedigne og veludviklede. Desuden er de udviklet nær Volvos hovedkvarter i Sverige, hvilket illustrerer det tætte bånd, som de to bilproducenter deler gennem deres fæller ejer. Udover de forskellige modeller, så kommer der eftersigende også forskellige motorvarianter, hvor blandt der udover benzinmotorer også vil blive inkorporeret eldrift, plug-in hybrid samt en nyudviklet automatisk gearkasse med hele syv trin og dobbeltkobling.

De mange ligheder

Ligheden mellem Lynk og Co stopper ikke ved deres fælles hovedkoncern, eftersom både tidligere designere, teknologier og platforme går igen i det nye bilmærke. Dette er med til at styrke båndet mellem de to producenter, hvilket igen holder omkostningerne nede og udviklingen i gang.

Som eksempel på fællestrækkene, så er manden bag designet af Model 01 en tidligere ansat hos Volvo. Designeren, Peter Horbury, har blandt andet tidligere designet flere markante Volvo-modeller, heriblandt den første XC90, som gik hen og blev en stærk spiller hos producenten.

Noget, som dog skiller sig ud hos Lynk & Co, er blandt andet deres tilgang til høj teknologisk udstyr, som kommer forbrugeren til gode. Et mål for det kommende bilmærke er eksempelvis, at bilerne skal være konstant opkoblet til internettet, hvilket giver følelsen af, at man hele tiden er forbundet – også selvom man kører bil.

Når det kommer til sikkerheden, så har man dog trukket en del på Volvos erfaringer. Det er et klogt træk, eftersom Volvo blandt andet er kendt for deres sikkerhed og teknologien heri. Blandt er der trukket meget på erfaringerne fra Volvos automatiske nødbremse, deres vognbanealarm, den adaptive fartpilot samt et system som advarer om blinde vinkler.

Det forventes, at Lynk & Co’s første model, 01, vil komme endeligt på markedet i 2018 eller 2019. Således kan der gå en del år, før vi ser dem i butikkerne. Desuden vil de første salgsprogrammer formentligt kun indeholde nogle enkelt valgmuligheder og fire udstyrslinjer, fremfor en uoverskuelig mængde af ekstraudstyr.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *